آموزش آشپزی

ماهی با سس تمر هندی

در اینجا با آموزش یک غذای بسیار لذیذ از ماهی به نام ماهی با سس تمر هندی و ماهی با سس سویا آشنا خواهیم شد.
مواد لازم:
فیله ماهی ۴ عدد
زرشک نصف پیمانه
نمک به میزان لازم
روغن زیتون ۲ ق غ
پیاز ۲ عدد
تمبر هندی ۲ق غ
یا سس سویا ۲ق غ
لیمو ترش ۱عدد
سبزی معطر یک استکان
فلفل به مقدار کافی
سیر رنده شده ۲ حبه
خلال بادام نصف پیمانه
سیب زمینی ۱ عدد
می دانیم که ماهی یکی از غنی ترین سرچشمه های کلسیم و ویتامین های دیگر است که نیاز است حداقل هفته ای یک بار مهمان سفره هایمان باشد. چه بسا که این غذای مفید با شیوه های متفاوت تر و طعم های منحصر به فردتری طبخ گردد تا عطر و طعم آن برای کسانی هم که از بوی زخم ماهی خوششان نمی آید دلپذیر و خوشایند باشد. این طرز تهیه برای 4 نفر در نظر گرفته شده است.

مرحله اول:
غذای دریایی فیله ماهی از آن دسته غذاهایی می باشد که معمولا با شیوه گریل کردن و طبخ در مایکروفر درست می شود. پس حتما باید قبل از هرچیزی فر خود را با دمای 190 درجه سانتی گراد گرم کنید تا برای یک پخت خوب آماده شود.

سپس اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماهی ها را که از قبل خوب شسته و خشک کرده اید را آورده و فلس های آن را جدا کنید. من خود به شخصه سر ماهی را نیز جدا می کنم. شما هم در صورت تمایل می توانید این کار را انجام دهید.

حواستان باشد که تمامی کارهایی که مربوط به پاک کردن ماهی ها است ( اینکه با یک چاقوی نوک تیز شکم ماهی را به صورت طولی خوب برش زده و داخل آن را تمیز کنید.)ماهی ها را در یک ظرف مناسب و جا داری قرار داده و درون و بیرون آن ها را با طعم های مورد علاقه خود به ویژه نمک، آبلیمو و فلفل سیاه مزه دار کنید. حتی می توانید برای خوب برشته شدن ماهی ها پشت و روی آن ها را روغن زیتون کریستال بمالید. سپس آن ها را در ظرفی به مدت 20 دقیقه الی نیم ساعت بدون روکش در داخل یخچال قرار دهید.

مرحله دوم:
در این مرحله که فیله های ماهی در یخچال قرار دارند. زرشک های از قبل شسته شده را درون کاسه ریخته ، سپس دو قاشق غذاخوری سس تمر هندی ویک قاشق غذاخوری سس سویا اضافه میکنیم.
می توانید برای طعم دار کردن بیشتر جوز هندی و زنجبیل را نیز به آن اضافه کنید. پیازها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید و آن ها را به داخل یک ماهیتابه نسوز و مناسب بریزید. سه قاشق روغن مایع داخل آن ریخته و بعد بر روی شعله متوسط گاز قرار دهید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم آن خوب تفت داده شوند. کمی هم زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا به رنگ طلایی شکل در آیند. حواستان باشد که تفت دادن پیازها را تا جایی ادامه دهید که هم به نصف حجم پیازهای اولیه درآیند و هم اینکه رنگ و ظاهر خود را از دست ندهند.

مرحله سوم:
در مرحله بعدی که پیازها با شعله آرام گاز در حال تفت خوردن هستند و شکلی در آمده اند که سبک و طلایی رنگ شده اند نوبت آن است که مخلوط زرشک و سس تمر هندی و سس سویا را نیز اضافه نمایید. سپس سیر رنده شده و خلال بادام را هم اضافه کرده و خوب با یکدیگر مخلوط نمایید. تمامی سبزیجات معطر را نیز اضافه کنید و خوب هم مخلوط نمایید تا عطر و طعم تمامی آن ها با یکدیگر میکس شود.

در نهایت که تمامی مواد مورد نیاز (معجون شکم ماهی) بر روی شعله ملایم گاز با یکدیگر خوب مخلوط شدند وقت آن است که ماهی ها را از داخل یخچال برداشته آن ها را برای انتقال به درون فر خوب آماده کنید. برای انجام این کار یک سینی نشکن و مخصوص فر گاز تهیه کنید و روی آن را خوب چرب کرده یا فویل بکشید. چند عدد سیب زمینی حلقه شده در کف آن بچینید. سپس ماهی ها را یکی یکی به داخل آن انتقال دهید.
شکم تمامی آن ها را با معجون تهیه شده پر کنید. می توانید برای جلوگیری از بیرون ریختن آن ها بعد از ریختن مواد، شکم ماهی ها را با نخ و سوزن تمیز بدوزید. سپس پشت و روی آن ها را با تمر هندی خوب آغشته نمایید. همچنین می توانید بر روی پوست ماهی ها شیارهایی ایجاد کنید و آن ها را با تمر هندی خوب مزه دار کنید. به این طریق مزه تمر هندی به تمامی قسمت های ماهی انتقال داده می شود.

مرحله چهارم:
فیله ماهی با تمر هندی تهیه شده شما آماده رفتن به داخل فر می باشد. فر را روی مدت زمان 15 الی 20 دقیقه دهید تا ماهی ها خوب پخته و برشته شوند. بعد از گذشت این زمان فر را خاموش کرده و سینی ماهی ها را از آن خارج کنید. غذای مورد نظر شما آماده می باشد. آن ها را در یک ظرف شیک و زیبا چیده و چند حلقه لیموترش هم در کنارشان سرو کنید. می توانید این غذا را هم با نان و هم با یک سبزی پلو خوشمزه و زیتون پرورده نوش جان نمایید.

شما همراهان کاریزمارکت می‌توانید لوازم آشپزخانه را از فروشگاه اسبی کِ تهیه کنید و از خریدتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید